Skip links

20.10.-17.11.24: Blod, svette og tårer

Fra til

Dato:

Anette Rosenberg og Eva C. Hoven viser utstillingen «Blod, svette og tårer» i Presteboligen, som undersøker ulike smerterom hvor Astrid Mørland er gjesteutstiller.

I forbindelse med utstillingen vil det bli holdt en foredragsserie med Dr. Camilla Mørk Røstvik og stipendiat Marianne Gjellestad.

Utstillingen omfatter keramikk- og tekstilskulpturer, grafikk, maleri og installasjonskunst.

Utstillingsåpning: søndag 20. oktober kl. 13.00 i Presteboligen.

Eva Hoven tok sin kunstutdanning ved MFAH, Glassell School of Art Houston, USA

Samtidig med utdannelsen arbeidet som kunstner USA i en årrekke, og er medlem i Norske billedkunstnere (NBK) og Norske kunsthåndverkere (NK).

Gjennom årene i USA har hun lært mye om kultur og kulturforståelse. Med sin bakgrunn som sykepleier og kunstner, har hun blitt trigget til å fordype seg i menneskesinnets utfordringer. De siste 4 årene har hun arbeidet med forholdet mennesket og dets omgivelser. I denne utstillingen ønsker hun å utforske ulike smerte rom gjennom skulptur og maleri. Ved hjelp av ulike teksturer laget av keramikk og maling, ønsker hun å sette søkelyset på livets mange utfordringer når man lever med ulike former for smerte.

Porselenet representerer noe sterkt og taktilt, men likevel sårbart. Eva bruker derfor ofte porselen som medium for å fremheve disse egenskapene hvor også teksturen og fargene i glasuren spiller en stor rolle i denne prosessen.

Eva Hoven har vist sin kunst i ulike gallerier i USA og Norge.

Instagram: Eva Hoven

evahovenart.com

 

Anette Rosenberg har en MFA fra kunsthøyskolen i Bergen og Høgskolan for kunst i Gøteborg, og er medlem i Norske billedkunstnere (NBK) og Norske kunsthåndverkere (NK).

Hennes kunstnerskap undersøker i hovedsak fortrengningen av klimatrusselen, og hvordan paradoksale handlinger oppstår i forsøk på å skape etisk balanse. Med en viss ironi, spiller hun på forbruk og forfengelighet og etterstreber å bruke, overskuddsmaterialer og naturmaterialer i sine verk og arbeider mest tredimensjonalt.

En del av arbeidene er remonteringer, rekonstruksjoner og gjenoppbygginger av eksisterende, ødelagte fragmenter og representerer et underliggende ønske om å sette sammen verden igjen.

Denne gangen har hun beveget seg inn på nye områder hvor hun undersøker hvordan ulike smertetilstander kan uttrykkes ved hjelp av fragmenter fra avfall som allerede foreligger. Hun underlegger seg formen på materialet og med dette som grunnlag fremdyrker hun de ulike uttrykkene.

Les mer om Anette Rosenberg her

 

Astrid Mørland:

I mine arbeider har jeg ofte tatt utgangspunkt i samme motiv, kjolen. En type bekledning. En kropps overflate. Nakenhet, ubehag, sårbarhet og beskyttelse. Kjolen har for meg vært en matrise for utskiftbare substanser. Kroppen på samme måte. Fragmentert, oppdelt og med surrealistiske overflater. De kan være sammensatt av deler fra ulike verdener.

Ofte har jeg også brukt begrepet Inside-out om mine arbeider, som i kjoleobjektet Åpent hjerte. Her er en psykisk innside synlig. Hjerteorganet er lagt åpent på utsiden.

I serien Kvinnekraft viser kropper med ild og mikro kosmos atomer symboler på styrke. Samtidig antydes at kroppen er innhyllet av lag på lag med beskyttelse. Lag på lag med kropp, som en russisk Babushka. Kjoler er et tablå som kan fylles med alt mulig, alt som viser noe om hva som foregår inni kroppen.

Rød rosa kjoler og bluser kan se ut som de er dekket med vakre blomster, mens en på nært hold ser innvoller og tarmer. Tvetydigheten kan fremstå som ubehagelige og vonde, men det blomstrende uttrykket kan skape en balanse og en erkjennelse av at livet er sammensatt. Det er med blod, svette og tårer organene forteller oss hvordan almentilstanden egentlig er.

 

Camilla M. Røstvik:

Menstruasjon har vært et historisk tabu, også i Norge. I det siste har en ny internasjonal bølge av menstruasjons-aktivister, gynekologer og representanter for reklamebransjen argumentert for viktigheten av å kjempe mot dette tabuet for å motvirke skam, flauhet og smerte. Som del av denne endringen har menstruasjonens historie blitt utforsket i flere land og kulturer, inkludert i Skandinavia. Dette foredraget utfyller disse historiene ved å presentere en biografi om norsk menstruasjonskultur på 1900-tallet. Den utgår fra kvinners fortellinger fra 1900 til 1980, samlet i 1994 gjennom Norsk Etnologisk Gransknings spørreundersøkelse nummer 169, og sporer deres erfaringer i årene før, under og etter kommersielle sanitetsbind endret menstruasjonsopplevelsen for de fleste norske kvinner og jenter fra 1945. Ved å plassere disse erfaringene i en internasjonal kontekst, utforsker Røstvik hva denne menstruasjonshistorien kan fortelle oss om menstruasjon som et kommersielt, personlig og kulturelt viktig tema.

 

Marianne Gjellestad:

Kvinnekroppen er grunnlaget for liv og vårt utgangspunkt for tilværelsen. Hvordan påvirker kroppen vår livet vi lever? Og kan kunsten gi en dypere forståelse av temaet?

Marianne Gjellestad er stipendiat ved Universitetet i Agder og forsker på hva kvinnehelse betyr for kvinners deltakelse i arbeidslivet.