Skip links

01.09. – 06.10.24: Plur, Hancke Øgstad og Hausland

Fra til

Dato:

01.09. – 06.10.24: Utstilling med Tonje Plur, Jorunn Hancke Øgstad og Helen Hausland!

Velkommen til åpning av høstens store happening – nemlig den fantastiske utstillingen til Tonje Plur, Jorunn Hancke Øgstad og Helen Hausland! Dette blir en gøyal utstilling med mye farger, ulike materialer og teksturer. De fire kunstnerne er alle store i sine felt, og dette blir en utstilling du ikke vil gå glipp av!

Hold av datoen 01. september! Dette vil du få med deg!

 

Mer informasjon kommer.

 

Om Kunstnerne:

Tonje Plur:

«Jeg jobber med mote som fenomen og er opptatt av påkledning – i utvidet forstand. I mine prosjekter undersøker jeg hvordan klær brukes som kommunikasjon og hvordan mote og tekstiler dermed forteller noe om samtiden, om mennesker, identitet og tilhørighet. Jeg baserer dette på moteteoretiske tekster, som inkluderer sosiologi og kulturelle studier. Jeg studerer drakthistorien for å forstå samfunnet, både historisk og samtidspolitisk. Dagens tekstilindustri gir frampek til kommende tider. Den forteller noe om klimapolitikk, ressursbruk og økonomi. Tekstiler er ladet med etiske og økologiske problemstillinger – tett knyttet til tekstilbransjens påvirkning på verden. Kamuflert av glitter og myke stoffer hviler denne realiteten i kjernen av alle mine prosjekter.  

Jeg jobber med en rekke tekstile teknikker, hovedsakelig hånd- og maskinstrikk, søm, toving og applikasjon. Dette kombinerer jeg med sømtekniske kunnskaper fra min utdannelse i kjole- og draktsøm og klesdesign.»

Tonje Plur (f. 1985 i Oslo) bor og arbeider i Oslo. Hun har svennebrev i kjole- og draktsøm og en mastergrad i klesdesign fra Kunsthøgskolen i Oslo. Hun jobber med kroppslige skulpturelle verk i tekstil, strikk og ulike sømteknikker. Plur har hatt separatutstillinger hos blant annet Hulias (Oslo), Gyldenpris Kunsthall (Bergen), Tekstilindustrimuseet i Salhus (Salhus), Galleri Vanntårnet (Nesodden) og deltatt på Høstutstillingen (Oslo). Arbeidene hennes er representert i samlingen til Nasjonalmuseet.

 

Helen Hausland:

Et punkt som satt inntil et annet, vokser og blir til
tredimensjonale objekter. Helen Hausland
bygger keramiske komposisjoner ved å sette en
tommelbit leire inntil en annen gjentatte ganger.
Subtile manipuleringer skaper forskyvninger som
igjen utvikler seg til noe som ikke kan
planlegges, men blir til underveis. Tid, repetisjon
og materialets premisser er nøkkelord i hennes
arbeid. Hauslands bakgrunn som massørterapeut
og år med ballettdans dominerer hennes
tilnærming til materialet. Kroppens erfaring med
å jobbe med tempo, timing og musikk er
innarbeidet som et rytmisk språk som vises i
arbeidene. Verkene bærer spor av prosessen og
arbeidet med leiren, tiden det tar å skape
uttrykket.
I Hauslands nyeste arbeider har kunstneren
innlemmet bruk av ulike former fra i
fabrikklandskapet som omgir henne i hverdagen
ved atelieret på NTP (Norsk teknisk porselen).

Helen Hausland (f.1974) ble uteksaminert våren 2020 fra Kunsthøgskolen i Oslo med mastergrad i medium- og materialbasert kunst. Kunstneren bor i Oslo og holder verksted der og ved NTP (Norsk Teknisk Porselen) i Fredrikstad. Hun har blant annet stilt ut i Norske Kunsthåndverkeres Årsutstilling 2023 i Nasjonalmuseet, Galleri RAM (2022), Hå Gamle Prestegård (2021), Senter for Keramisk Kunst, Ringebu (2021), galleri FORMAT (2020), Norske Kunsthåndverkeres Årsutstilling i Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø (2020) Kunstnerforbundet (2019), Norske Kunsthåndverkeres Årsutstilling i KODE Museum i Bergen (2019), og er antatt til 26th International Biennial of Vallauris -Contemporary Creation and Ceramics 2024 i Frankrike. Helen Hausland ble i 2020 nominert til Årets nykommer av Bo Bedres Designpris. Arbeidene hennes er blant annet innkjøpt av Oslo Kommunes kunstsamling, DKS/ Nasjonalmuseet og Norges Bank.

 

Jorunn Hancke Øgstad:

Jorunn Hancke Øgstad utforsker abstraksjonens språk gjennom maleri og skulptur. Ved bruk av tekstilfarge, epoxy og plast på ugrunnet bomullslerret, har hun utviklet en unik teknikk som engasjerer seg direkte med kunsthistorien. Med denne teknikken etterligner, approprierer og leker hun med maleriske teknikker fra et bredt spekter av kunsthistoriske epoker, som blandt annet inkluderer popkunst, abstrakt ekspresjonisme, «street art» og 1900-tallets spirituelle abstraksjon. 

Hancke Øgstad´s malerier er fargesterke, dynamiske og ofte i store formater, og de utforsker maleriets iboende evne til å skape en illusjon av tredimensjonalitet. Tekstilfargen hun bruker, trekker inn og farger det upreparerte lerretet, noe som bevarer lerretets glatte overflate. Dette skaper uventede koblinger mellom det håndlagde maleriet og digitale skjermer, og utfordrer vår moderne billedforståelse. 

Verkene hennes inneholder bleke- og blokkeringsteknikker som gjør at områder av lerretet blir stående uberørt i det ferdige verket, mens andre områder blir gjennomskinnelige, slik at lys kan trenge gjennom maleriets overflate. 

Hancke Øgstad er født i 1979 i Bærum, Norge, og bor og arbeider i Oslo. Institusjonelle gruppeutstillinger av kunstneren inkluderer Triangel ved Haugar Kunstmuseum; Kunst bak glasset og Oppgjørets Time ved Henie Onstad Kunstsenter. Separatutstillinger inkluderer Downpour ved Sandefjord Kunstmuseum, en presentasjon ved Frieze Art Fair i Londons Regent’s Park, The Margin s mile of Welcome  på galleri VI,VII, i Oslo, Forever Fantasies at Eva Livijn-Olin i Stockholm, og Crocodile Tears ved Kunsthall Oslo, en del av «Munch i Bevegelse», en serie utstillinger initiert av Munch Museet. Hennes verk finnes i private samlinger over hele verden, så vel som i offentlige samlinger inkludert Equinor, KORO – Kunst i offentlige rom, Henie Onstad Kunstsenter, Örebro Konsthall og Norges Nasjonalmuseum.